Tytuł pozycji:
Strategii obraŝeniâ k teme p'ânstva v vybranyh tekstach novejšej russkoj dramaturgii : uhod ot social'nosti
The article analyzes three works of Russian dramaturgy of the 21st century (The Blue
Machinist by M. Durnenkov (2006), Alconovellas. A documentary performance about the
genres of drunkenness by L. Mulmenko (2011) and Drunks by I. Vyrypaev (2012)) considering the ways of addressing the topic of drunkenness and outplaying loci communes of the
literary alcoholic discourse. It is concluded that both Vyrypaev and the authors of the socially
oriented “new drama” tend to avoid realistic, socio-psychological interpretation of the problem
of alcohol dependence, choosing rather various strategies of artistic defamiliarization.
W artykule przeprowadzono analizę trzech tekstów rosyjskiej dramaturgii XXI wieku
("Niebieski ślusarz" M. Durnenkowa (2006), "Alkonowele. Spektakl dokumentalny o gatunkach pijaństwa" L. Mulmenko (2011) oraz "Pijacy" I. Wyrypajewa (2012)) pod względem sposobów podejmowania tematu odurzenia i gry z loci communes literackiego dyskursu alkoholowego. Stwierdzono, że zarówno Wyrypajew, jak i autorzy społecznie zorientowanej "nowej dramaturgii" w pewnym stopniu odchodzą od realistycznego, socjopsychologicznego ujęcia problemu nadużywania alkoholu, wybierając rozmaite strategie artystycznego udziwnienia.