Tytuł pozycji:
Theatrical and civic metamorphoses in Ancient Greece in a Dionysian context
The article concerns the metamorphic nature of Dionysus as the patron of the theater. The author presents the two main lines of interpretation that dominate discussions on the subject of the ritual theories of the genesis of theater and its links with the cult of Dionysus: for the purposes of this text he calls them "mystery" (represented in Poland by Jan Kott) and "Roman" (represented by Mirosław Kocur). Bielawski emphasizes the metamorphic aspect of the god; he refers to theories of performative acts, indicating not only the symbolic, but also the causative nature of the changes brought about by Dionysus – in terms of social structure, organization of space and time, and stage transformations.
Artykuł dotyczy metamorficznej natury Dionizosa jako patrona teatru. Autor przedstawia dwie główne linie interpretacyjne dominujące w dyskusjach na temat rytualnych teorii genezy teatru i jej związków z kultem Dionizosa: nazywa je na potrzeby tekstu „misteryjną” (na polskim gruncie reprezentowaną przez Jana Kotta) i „rzymską” (reprezentowaną przez Mirosława Kocura). Bielawski kładzie nacisk na metamorficzny aspekt boga; odnosi do teorii aktów performatywnych, wskazując nie tylko na symboliczny, ale i sprawczy charakter powodowanej przez Dionizosa zmiany – zarówno w kwestiach struktury społecznej, organizacji przestrzeni i czasu, jak i przemiany scenicznej.