Tytułowe inter esse - kategoria pożyczona od Sørena Kierkegaarda - wskazuje na "to trzecie", to, co znajduje się pomiędzy, co nieuchwytne, wymykające się jednoznacznym klasyfikacjom, a co stanowi istotę romantyzmu. Zebrane w tej książce teksty nie mają stworzyć syntezy, a raczej konstelację. Ich kompozycja wynika ze zderzania studiów przypadków, ich konfrontacji, zbliżania się do jednej, wyraziście określonej wersji romantyzmu i oddalania od niej przez kontrapunktowanie inną. Kontekstualizacja i dekontekstualizjacja tworzą zasadniczy ruch lekturowy. Szkice pokazują komplikacje romantycznego "ja”, rozpiętego między mocnym ego a podmiotowością słabą. Eksponują oscylację między natchnieniem a wirtuozerią (V. Hugo i A. Mickiewicz), poezją kobiecą a fantazmatem kobiecości (M. Desbordes-Valmore i N. Żmichowska, G. de Nerval i Z. Krasiński), optymistycznymi i pesymistycznymi - prowadzącymi w stronę nihilizmu - reakcjami na pooświeceniowe odczarowanie świata (Novalis, Z. Krasiński, A. Malczewski, H. Macha, Bonaventura, G. Buchner, S. Goszczyński). Chodzi zatem o nieustanny ruch, określanie miejsc granicznych, pomiędzy którymi znajduje się przestrzeń otwarta na ów trzeci element, przestrzeń trudna do zdefiniowana, rodząca nieustanne napięcia.
The title inter esse - a category borrowed from Søren Kierkegaard - indicates "the third", what lies between, what is elusive, escapes unambiguous classifications, and what constitutes the essence of romanticism. The texts collected in this book are not meant to create a synthesis, but rather a constellation. Their composition results from the collision of case studies, their confrontation, approaching one, clearly defined version of romanticism and moving away from it by counterpointing another. Contextualization and decontextualization create a fundamental reading movement. The articles show the complications of the romantic "I", spread between the strong ego and the weak subjectivity. They expose the oscillation between inspiration and virtuosity (V. Hugo & A. Mickiewicz, feminine poetry and the phantasm of femininity (M. Desbordes-Valmore & N. Żmichowska, G. de Nerval & Z. Krasiński), optimistic and pessimistic - leading to nihilism - reactions to the Enlightenment disenchantment of the world Novalis, Z. Krasiński, A. Malczewski, H. Macha, Bonaventura, G. Buchner, S. Goszczyński). It is, therefore, a constant movement, determining boundary places, between which there is a space open to the third element, a space difficult to define, generating constant tensions.