Tytuł pozycji:
Paideia poetów a podmiotowość współczesnego ucznia : labirynt jako figura paideutyczna
The considerations focus on the "paideutic" dimension of poetry, the empowerment of the learner and the impact of new media on school interpretations. Other crucial concepts include paideia, understood not so much as the idea of educating children, but as the fulfilment of self- development and self-improvement vocation. In the case of contemporary pupils, this is strongly influenced by cyber media, new forms of art on the Internet and the questioning of accepted ethical and aesthetic hierarchies. The metaphor of the labyrinth is a figure of the paideutic effort of interacting with art.
Przedmiotem refleksji są: paideutyczny wymiar poezji, podmiotowość ucznia oraz wpływ nowych mediów na szkolne interpretacje. Kluczowa dla tych rozważań jest koncepcja paidei, rozumianej nie tyle jako idea formowania dzieci, ile jako wypełnianie powołania do samodzielnego rozwoju i samodoskonalenia się, które w przypadku współczesnych uczniów jest determinowane przez wpływ cybermediów, nowe formy obecności sztuki w internecie oraz zakwestionowanie przyjętych hierarchii etycznych i estetycznych. Zastosowana w niniejszych wywodach metafora labiryntu stanowi figurę paideutycznego wysiłku obcowania ze sztuką.