Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Paideia poetów a podmiotowość współczesnego ucznia : labirynt jako figura paideutyczna

Tytuł:
Paideia poetów a podmiotowość współczesnego ucznia : labirynt jako figura paideutyczna
The paideia of poets and the empowerment of the contemporary learner : the labyrinth as a paideutic figure
Autorzy:
Hobot-Marcinek, Joanna
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
nowe media
labyrinth
cultural education
labirynt
edukacja kulturowa
school interpretation
szkolna interpretacja
contemporary poetry
new media
poezja współczesna
paideia
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20820909
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/11634/10484  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The considerations focus on the "paideutic" dimension of poetry, the empowerment of the learner and the impact of new media on school interpretations. Other crucial concepts include paideia, understood not so much as the idea of educating children, but as the fulfilment of self- development and self-improvement vocation. In the case of contemporary pupils, this is strongly influenced by cyber media, new forms of art on the Internet and the questioning of accepted ethical and aesthetic hierarchies. The metaphor of the labyrinth is a figure of the paideutic effort of interacting with art.

Przedmiotem refleksji są: paideutyczny wymiar poezji, podmiotowość ucznia oraz wpływ nowych mediów na szkolne interpretacje. Kluczowa dla tych rozważań jest koncepcja paidei, rozumianej nie tyle jako idea formowania dzieci, ile jako wypełnianie powołania do samodzielnego rozwoju i samodoskonalenia się, które w przypadku współczesnych uczniów jest determinowane przez wpływ cybermediów, nowe formy obecności sztuki w internecie oraz zakwestionowanie przyjętych hierarchii etycznych i estetycznych. Zastosowana w niniejszych wywodach metafora labiryntu stanowi figurę paideutycznego wysiłku obcowania ze sztuką.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies