Tytuł pozycji:
Tadeusz Żeleński (Boy) and commited modernism
The article juxtaposes the literary, critical and social activity of Tadeusz Boy Żeleński with Polish theories of modernism and presents how the definition of modernism established within Polish literary studies in which modernism is characterized primarily by the autonomy of art, experimentation and formal ‘difficulty’ excludes texts and authors that do not fit such labels. Following revisionist definitions of modernism, the author proposes to see Boy’s writings as an example of ‘committed modernism’; the kind of modernism that is inherently interested in social problems, being practical and egalitarian.
Artykuł przedstawia działalność literacką, krytyczną oraz publicystyczną Tadeusza Żeleńskiego (Boya) w kontekście polskich teorii modernizmu i wskazuje, iż przyjęta w polskim dyskursie literaturoznawczym definicja modernizmu jako zjawiska cechującego się przede wszystkim autonomią sztuki, eksperymentalnością i wysokim stopniem skomplikowania formalnego wyklucza teksty i twórców nie realizujących takiego modelu literatury. Wychodząc od rewizjonistycznych definicji modernizmu, autorka proponuje spojrzenie na twórczość Boya jako na przykład modernizmu zaangażowanego: zainteresowanego bieżącymi problemami społecznymi, praktycystycznego i egalitarnego.