Tytuł pozycji:
Individual protection of consumers in the Act on Counteracting Unfair Market Practices and the "New deal for consumers"
Although Directive 2005/29/EC does not provide tools for individual consumer protection, the Polish legislator decided to introduce some, as part of the implementation process, in Article 12 of the Act on Counteracting Unfair Market Practices. Currently, as part of the ‘New Deal for Consumers’ initiative, the EU legislator is also considering a revision of the Unfair Market Practices Directive by imposing on national legislators an obligation to provide consumers with instruments of individual civil law protection, including at least the right to unilaterally terminate the contract
and the right to claim damages. The study focuses on the main doubts as to the construction of thecurrent Polish regulation of individual protection mechanism and the EU proposal. The aim of the dogmatic analysis is to indicate a de lege ferenda solution that would enhance the achievement
of the purpose of the directive.
Choć dyrektywa 2005/29/WE nie przewiduje narzędzi indywidualnej ochrony konsumenta, ustawodawca polski zdecydował się na ich wprowadzenie w art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym
praktykom rynkowym. Obecnie, w ramach Nowego ładu dla konsumentów, prawodawca unijny rozważa zmianę dyrektywy o nieuczciwych praktykach rynkowych przez nałożenie na ustawodawców krajowych obowiązku zagwarantowania konsumentom cywilnoprawnych instrumentów ochrony indywidualnej, obejmujących co najmniej prawo do jednostronnego rozwiązania umowy i prawo do żądania odszkodowania. Osią opracowania jest przedstawienie głównych wątpliwości co do konstrukcji obowiązującej na gruncie polskim i propozycji unijnej. Celem analizy dogmatycznej jest wskazanie rozwiązania de lege ferenda, które w możliwie najszerszym zakresie umożliwiałoby realizację celu dyrektywy.