Tytuł pozycji:
Metafory, archetypy i paradoksy organizacji
The development of alternative paradigms in the sciences of management leads to a significant enrichment of methodological instruments. Among the different methods of analysis, organizations should also pay attention to the hermeneutic method of analysis,
drawing primarily from humanities, and most of all: cultural anthropology, sociology,
humanities, and linguistics. These methods are research and pragmatic and are situated in alternative paradigms, including primarily interpretative approach, radical structuralism and postmodernism. Examples of applications of this type of approach may be the method of using metaphors, archetypes, and manage the paradoxes that relate to the “poetics” of the organization.
Rozwój alternatywnych paradygmatów w naukach o zarządzaniu prowadzi do znaczącego wzbogacenia instrumentarium metodologicznego. Wśród zróżnicowanych metod analizy organizacji warto również zwrócić uwagę na metody analizy hermeneutycznej, czerpiące przede wszystkim z nurtu tekstualizmu, mającego znaczącą pozycję w humanistyce, a także antropologii kulturowej, socjologii humanistycznej oraz językoznawstwa i literaturoznawstwa. Metody te mają charakter badawczy i pragmatyczny oraz sytuują się w paradygmatach alternatywnych, w tym przede wszystkim w interpretatywizmie, radykalnym stukturalizmie oraz postmodernizmie. Przykładami zastosowań tego typu podejść mogą być metody wykorzystujące metafory, archetypy, paradoksy zarządzania oraz odwołujące się do „poetyki” organizacji.