Tytuł pozycji:
Rola audytu w kształtowaniu społecznie odpowiedzialnych organizacji
W polskich przedsiębiorstwach w działaniach strategicznych firmy coraz częściej uwzględnia się wyzwania i szanse związane ze zrównoważonym rozwojem. Rozumienie zrównoważonego rozwoju jako zaspokajania bieżących potrzeb w taki sposób, aby nie umniejszać szans przyszłych pokoleń, znajdują swoje odzwierciedlenie w problematyce społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR), która staje się powoli i polską rzeczywistością. Pojęcia „zrównoważony biznes” i „społeczna odpowiedzialność” są często stosowane zamiennie. Koncepcja CSR, koncentrująca się na danej organizacji, stanowi zarówno pewną filozofię, jak i zestaw narzędzi pozwalających osiągnąć stan zrównoważonego biznesu, który w dłuższej perspektywie, prócz korzyści środo- wiskowych i społecznych, gwarantuje długotrwały wzrost wartości firmy. W odniesieniu do mniejszych podmiotów działania te można określić również mianem odpowiedzialnej przedsiębiorczości.
Corporate social responsibility is increasingly often becoming a crucial component of company strategy and an opportunity for further development. The Corporate Social Responsibility (CSR) tools are commonly implemented in everyday business practice. The main objective of the article is to determine the role of audit in development of socially responsible organizations. The article describes the concept and process of social audit in the context of CSR. In order to be effective, the audit process must be properly managed. In addition, the article discusses the role of audit in social certification using SA 8000 and the normalized standard AA 1000.