Tytuł pozycji:
Analiza rozwoju rynku samochodowego w Polsce
Rozwój rynku samochodowego odgrywa ogromną rolę nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku były czasem rozkwitu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Produkcja samochodów osobowych wykazywała tendencję rosnącą, jak też stale rosła sprzedaż oraz nakłady inwestycyjne. Celem pracy jest analiza kształtowania się rynku samochodowego w Polsce. Prowadzona analiza opiera się na podstawie danych zaczerpniętych od przedsiębiorstwa funkcjonującego w branży motoryzacyjnej. Pozyskane dane liczbowe dotyczą roku 2013 i I kwartału 2014. W pracy autorzy skupili się także na przedstawieniu stanu technicznego dróg w Polsce, charakterystyce rynku samochodowego w Polsce i krajach Unii Europejskiej a następnie prognozie i wyciągnięciu wniosków dla rozwoju rynku samochodowego w kraju. Na podstawie analizy stanu obecnego na rynku samochodowym w Polsce oraz wstępnych prognoz stwierdzono, że w najbliższych latach nie można spodziewać się znaczącego wzrostu sprzedaży nowych samochodów. Na początku 2014 roku nastąpił bardzo duży wzrost sprzedaży, jednak związany on był z korzystnymi dla przedsiębiorstw zmianami podatkowymi.
The development of the automotive market plays a huge role not only in Poland, but also across the world. The 1990s of the last century were a time when the Polish automotive industry was blooming. The production of passenger cars was exhibiting an upward trend, sales and capital expenditure were also growing steadily. The aim of this work is to analyze the shaping of the automotive market in Poland. The conducted analysis is based on data drawn from a company operating within the automotive industry. The acquired numerical data concerns the year 2013 and the first quarter of 2014 based on which a comparative analysis has been carried out. In the work the authors focused also on a presentation of the technical condition of roads in Poland, characterization of the automotive market in Poland and countries in the European Union and next a forecast and conclusions regarding the development of the automotive market at home. Based on the analysis of the current condition of the automotive market in Poland and preliminary forecasts, it has been concluded that in the nearest years one cannot expect a significant increase in sales of new cars. At the beginning of 2014 there was large growth in sales, yet it was related to tax changes that were favorable for businesses.