Tytuł pozycji:
O potrzebie studiowania, uczenia się i czytania sztuki wojennej
Artykuł jest poświęcony zagadnieniu sztuki wojennej, czyli teorii i praktyki przygotowania i prowadzenia zbrojnych działań wojennych oraz reagowania kryzysowego. Sam termin ma dwa znaczenia: w pierwszym oznacza naukę (specjalność naukową), w drugim zaś - praktyczne postępowanie dowództw i wojsk w ramach przygotowania i prowadzenia walki zbrojnej. Autor omawia trzy podstawowe działy sztuki wojennej: strategię, sztukę operacyjną i taktykę. Najstarszymi jej dziedzinami są strategia i taktyka. Pierwsza dotyczy, w najogólniejszym znaczeniu, przygotowania państwa i jego sił zbrojnych do wojny, druga zaś - walki. Sztuka operacyjna, najmłodsza dziedzina sztuki wojennej, wywodzi się ze sfery praktyki, a przedmiotem jej badań jest operacja. W artykule przedstawiono podstawowe kategorie sztuki wojennej na jej wszystkich poziomach - strategicznym, operacyjnym i taktycznym. Odwołano się do kilkudziesięciu teoretyków i praktyków, takich jak: Carl von Clausewitz, Antoine-Henri Jomini, Ferdynand Foch, Basil H. Liddell Hart, Andró Beaufre, Franciszek Skibiński, Stefan Mossor, Stanisław Rola-Arciszewski i Stanisław Koziej.
The author discusses the of war, that is theory and practice of preparation and conduct of war operations and crisis reaction. The term has two meanlngs: the first means science and education, the second - a practical code of conduct for commands and troops to prepare and carry out an armed operation. The author distinguishes three fundamental elements of the of war: strategy, operational art and tactics. The oldest of them are strategy and tactics. The first one is about the preparation of a state and its armed forces to a war, and the second one is about fighting. The operational art, the youngest of the three, focuses on operation conduct. The article also presents primary categories of the art of war at all its levels - strategic, operational and tactical. Among the number of the art-of-war theoreticians and practitioners whose work the article draws upon are: Carl von Clausevitz, Antoine H. Jomini, Ferdinand Foch, Basil H. Liddel Hart, André Beaufre, Franciszek Skibiński, Stefan Mossor, Stanisław Rola-Arciszewski and Stanisław Koziej.