Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zastosowanie metody oceny cyklu istnienia do analizy właściwości ekologicznych samochodu

Tytuł:
Zastosowanie metody oceny cyklu istnienia do analizy właściwości ekologicznych samochodu
Autorzy:
Chłopek, Z.
Lasocki, J.
Data publikacji:
2013
Słowa kluczowe:
ocena cyklu życia
LCA
model ruchu samochodu
ochrona środowiska
life cycle assessment (LCA)
vehicle traffic model
environmental protection
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Obecnie obserwuje się tendencje do kompleksowego traktowania zagadnień związanych z ochroną środowiska przed zagrożeniami ze strony motoryzacji. Analizując właściwości ekologiczne samochodu uwzględnia się cały jego umowny okres istnienia, składający się z projektowania, wytwarzania, użytkowania oraz zagospodarowania po zużyciu. Ilościowe określenie potencjalnego oddziaływania na środowisko w tak szerokim zakresie umożliwia metoda oceny cyklu istnienia (LCA). W artykule przedstawiono jej główne założenia oraz metodykę wykonywania analiz. Jako szczególny przykład rozpatrzono ocenę cyklu istnienia typowego samochodu osobowego z silnikiem o zapłonie samoczynnym w warunkach polskich. Wyznaczono całkowite zużycie energii ze źródeł nieodnawialnych oraz emisję gazów cieplarnianych w cyklu istnienia samochodu. Oceny wpływu cyklu istnienia dokonano metodą Eco–indicator 99. Zbadano wrażliwość uzyskanych wyników na model ruchu opisujący użytkowanie pojazdu.
Nowadays, a tendency for a comprehensive treatment of issues related to the environmental protection against the dangers of motorization can be observed. The analysis of the ecological properties of the car incorporates its whole contractual period of existence, consisting of the following phases: design, manufacture, use and disposal. Quantitative evaluation of the potential impact on the environment in such a wide range allows the Life Cycle Assessment (LCA) method. In this paper the main assumptions and methodology of performing such analyses have been presented. As a specific example, life cycle assessment of a typical passenger car with a compression ignition engine in Polish conditions was considered. The total energy consumption of non–renewable resources and greenhouse gas emissions in the life cycle of the car has been determined. LCA has been performed by the Eco–indicator 99 method. The sensitivity of the obtained results to the traffic model describing the use of the vehicle has been examined.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies