Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ stałych drobin w terenowej eksploatacji pojazdu na działanie tarczowych mechanizmów hamulcowych

Tytuł:
Wpływ stałych drobin w terenowej eksploatacji pojazdu na działanie tarczowych mechanizmów hamulcowych
Autorzy:
Szczypiński-Sala, W.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
tarczowe mechanizmy hamulcowe
pojazdy samochodowe
eksploatacja pojazdów
disc brake mechanisms
motor vehicles
use of vehicles
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była ocena wpływu obecności stałych cząstek zanieczyszczeń i piasku na elementach trących tarczowych mechanizmów hamulcowych na działanie tych mechanizmów, a tym samych ich skuteczność i uzyskiwane opóźnienia hamowania pojazdu. Ponieważ w mechanizmach tego typu istnieje możliwość łatwego dostępu wszelkiego rodzaju substancji do tarczy i nakładek ciernych, ocenie poddano wpływ oddziaływania zanieczyszczeń zawierających twarde cząsteczki na działanie mechanizmu hamulcowego. Wykonano pomiary w warunkach laboratoryjnych na stanowisku testowym, umożliwiającym pomiar siły tarcia pomiędzy nakładka i tarczą hamulcowa przy danej prędkości obrotowej tarczy. Uzyskane w testach wyniki wartości współczynnika tarcia porównano z wynikami prób drogowych. Prawidłowe i skuteczne działanie układu hamulcowego ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo podczas ruchu pojazdu, dlatego przeprowadzono również pomiary opóźnienia hamowania pojazdu wykonane przy obecności drobin stałych na nakładkach i tarczach hamulcowych. Omówiono metodologię badań i przedstawiono analizę uzyskanych wyników.
The paper presents the results of experiments carried out to investigate influence of grid and dust presence on the friction surface of the brake disc on the car brake operation. Due to the easy access of grid contains hard particles to the area of interaction between friction elements of disc brake system, make it operation temporarily non regular. The tests in laboratory conditions on a test stand provided with appropriate instruments and equipment were carried out. The stand was equipped with systems enabling taking measurements of the parameters as rotational speed of the brake disc, fiction force and temperature of brake disc surface. The car brake deceleration tests for different operation vehicle brake disc conditions were conducted too. Due to in brake mechanisms, the braking torque is directly influenced by the value of the friction coefficient between the elements rubbing against each other, obtained results have been compared. In the paper research methodology, exemplary test results and general analysis of obtained data have been presented.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies