Tytuł pozycji:
Ocena parametrów linii publicznego transportu zbiorowego a możliwość ich obsługi przez autobusy elektryczne
W Polsce, w Europie i na świecie wprowadzane są do eksploatacji autobusy elektryczne zasilane bateryjnie, które z czasem zastępować będą użytkowane obecnie autobusy z napędem konwencjonalnym, tj. wyposażone w silniki Diesla. Wdrożenie autobusów elektrycznych do obsługi linii komunikacyjnych na większą skalę, implikuje konieczność podjęcia decyzji dotyczących ich przydziału do obsługi konkretnych linii publicznego transportu zbiorowego. Ze względu na ograniczenia finansowe oraz ryzyko techniczne związane z wdrażaniem nowej technologii, nie jest możliwa obsługa całej sieci wyłącznie przez autobusy elektryczne. W niniejszym artykule zaprezentowano model hierarchizacji linii publicznego transportu zbiorowego, który – dla konkretnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej – pozwoli na utworzenie listy rankingowej linii, które mogą być obsługiwane przez autobusy elektryczne. Wyżej wymieniony model oparty jest na analizie wielokryterialnej.
In Poland, Europe and worldwide battery electric buses are being implemented – these buses will progressively be replacing currently used conventional Diesel buses. Wide-scale implementation of electric buses to serve bus lines imply the necessity of taking a decision concerning assignment of electric bus to serve specified public transport routes. Due to financial constraints and technical risks associated with the implementation of new technology, it is not possible to operate the entire network exclusively by electric buses. The article presents the simplified model of public transport lines hierarchization which – for particular public transport companies – allows to create a ranking list of lines that could be operated by electric buses. The above-mentioned model is based on multi-criteria analysis.