Tytuł pozycji:
Numeryczno-analityczne badanie wpływu rodzaju gruntu na wielkość krateru powybuchowego
Problematyka odporności udarowej pojazdów jest opisywana w wielu artykułach i dokumentach standaryzacyjnych traktujących o obiektach specjalnych. Najczęściej ładunek obciążający daną konstrukcję znajduje się w stalowej lub betonowej obudowie niwelującej wpływ rodzaju gruntu na falę ciśnienia. W pracy przedstawiono wyniki badań numerycznych nad wielkością krateru powybuchowego powstałego w wyniku eksplozji ładunku w gruncie w zależności od jego rodzaju i wielkości (ładunku). Równaniami w ujęciu Eulera opisuje się zwykle ciecz - w tym wypadku jest to powietrze, w którym dochodzi do detonacji materiału wybuchowego i propagacji fali uderzeniowej oraz grunt. Grunt był modelowany z wykorzystaniem równań konstytutywnych modelu materiału Mie-Gruneisena. Celem badań numerycznych przedstawionych w niniejszym artykule było zbadanie wpływu rodzaju gruntu na wielkość powstałego krateru powybuchowego. Wyniki uzyskanie z analizy numerycznej zostały porównane z wynikami badań analitycznych.
Problems impact resistance of vehicles is described in many articles and documents dealing with the standardization of special objects. Most charged on load structure is in steel or concrete cover leveling effect of the type of land on the pressure wave. This paper presents the results of the numerical size of the explosion crater formed by the explosion of TNT in the ground according to its kind.