Tytuł pozycji:
Klastry. Współdziałanie na rzecz żeglugi śródlądowej
Regres żeglugi śródlądowej ma początek w zaniedbaniach systemowych, które objawiają się eliminacją tej branży zarówno z polityki rządów, jak i planów inwestycji, a nawet utrzymania infrastruktury. Wobec powyższego należy podjąć działania integrujące środowiska zainteresowane żeglugą dla zwiększenia ich siły oddziaływania na decyzje polityczne. Narzędziem rozwoju współpracy przedsiębiorstw na rzecz wspólnych celów może być klaster, działający zarówno na forum krajowym, jak i międzynarodowym. Osiąganiu celów przez klaster może sprzyjać generowanie raportów i opinii, jak i formuła „triple helix”, sprzyjająca wypracowaniu dokumentów o dobrym poziomie merytorycznym oraz zapewnieniu opiniotwórczego charakteru podejmowanych działań.
The article presents some concepts related to strengthening the bargaining power of the inland navigation industry in Poland. The starting point of the article is the observation that the inland waterways are outside the mainstream of Polish transport policy. The result is the decrease in the amount of financing offered to the reconstruction, restoration and even maintenance of the waterways infrastructure. Opportunities and threats to the inland navigation sector are described – the diagnosis allows for the formulation of a vision of future business cluster, which will bring together entrepreneurs and stakeholders of the inland navigation and waterways. The cluster is expected to create strategic concepts and projects as well as to be a practical tool for lobbying. Triple helix model is presented as an element of the cluster philosophy – to engage R&D and decision-makers in taking actions and to influence political decisions.