Tytuł pozycji:
Analiza porównawcza drgań skrętnych wału korbowego z drganiami poprzecznymi korpusu silnika
W artykule zaproponowano wykorzystanie informacji zawartej w sygnałach drgań poprzecznych silnika spalinowego do określenia stanu technicznego tłumika drgań skrętnych wału korbowego. Przyjmując tezę zakładającą istnienie sprzężenia drgań giętych i skrętnych wału, w sygnałach drgań poprzecznych powinny pojawić się symptomy związane ze zmianami zachodzącymi w drganiach skrętnych. W celu udowodnienia tej tezy przeprowadzono czynny eksperyment badawczy na hamowni podwoziowej. Wykonano pomiary w trakcie rozpędzania silnika samochodu od prędkości obrotowej biegu jałowego do prędkości maksymalnej. Przedstawiono przykładowe wyniki pomiarów drgań skrętnych wału korbowego i drgań poprzecznych korpusu silnika. Analizując zmiany wartości amplitud kilku pierwszych składowych harmonicznych częstotliwości obrotowej zarejestrowanych sygnałów drgań skrętnych i poprzecznych zauważono analogię odpowiedzi dynamicznej 3 harmonicznej drgań skrętnych z 4 harmoniczną drgań poprzecznych. Dodatkowym potwierdzeniem tezy są wyniki badań z zablokowanym tłumikiem drgań skrętnych.
The article proposes the use of information contained in signals of transverse vibration of internal combustion engine to determine the condition of torsional vibration damper mounted on crankshaft. Accepting the argument assuming the existence of feedback between bending vibrations and torsional vibrations of the shaft, in the transverse vibration signals should appear symptoms associated with changes in the torsional vibrations. In order to prove this thesis active research experiment was conducted on a chassis dynamometer. Measurements were made during the acceleration of the car's engine from idle speed to maximum speed. Exemplary results of measurements of the crankshaft torsional vibration and the transverse vibration of the engine body are presented. Analyzing changes in the amplitudes of the first few harmonics of rotational frequency of the recorded signals of torsional vibrations and transverse vibrations, the analogy has been noted in the dynamic response of 3rd harmonic torsional vibrations and 4th harmonic transverse vibrations. An additional confirmation of the thesis is a study of locked torsional vibration damper.