Tytuł pozycji:
Oddziaływanie drgań na kierowcę pojazdu podczas niestandardowej eksploatacji
W pracy przedstawiono przykład badań eksperymentalnych prowadzonych podczas eksploatacji pojazdu w warunkach ekstremalnych. Do badań wykorzystano pojazd sportowy o dodatkowo zmodyfikowanych parametrach fabrycznych, w celu uzyskania ponadstandardowych osiągów. Pojazd eksploatowano na specjalnie przygotowanym torze, a parametry jazdy dostosowano tak, aby osiągnąć maksymalne osiągi. Podczas testów dokonano rejestracji przyspieszeń drgań nadwozia, siedziska pojazdu oraz głowy kierowcy. Drgania występujące na siedzisku poddano normatywnej ocenie. Dodatkowo mając na uwadze narażenie kierowcy na drgania, dokonano oceny siedziska w pojeździe. Do przeprowadzenia analiz wykorzystano środowisko obliczeniowe Matlab.
The paper presents an example of experimental researches, performed during operation of the vehicle in extreme conditions. To perform tests a sport vehicle was used, with additionally modified factory parameters in order to achieve non-standard performance. The vehicle was used on a specially prepared track, and driving parameters were adjusted so as to achieve maximum performances. During the tests: the driver’s body, vehicle seat surface and driver’s head acceleration of vibration were registered. Additionally, whereas estimation the driver exposure, vibration was evaluated on the surface and the lower part of vehicle seat. For the analyzes MATLAB computing environment was used.