Tytuł pozycji:
Badanie wpływu wydzielonych pasów autobusowych na funkcjonowanie transportu publicznego w Białymstoku
W artykule przeanalizowano wpływ wydzielonych bus pasów na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Białymstoku. W ramach badań przeprowadzono pomiary prędkości komunikacyjnej wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych biegnących przez obszar śródmiejski oraz analizowano czasy podróży. Pomiary realizowano z wykorzystaniem mobilnego rejestratora danych datalogger GPS w godzinach szczytu porannego i popołudniowego oraz w okresie międzyszczytowym. Do badań wyselekcjonowano ciągi uliczne zlokalizowane w obszarze śródmiejskim, na których występują środki uprzywilejowania dla autobusów w postaci wydzielonych bus pasów oraz ulice o zbliżonej charakterystyce drogoworuchowej bez takich usprawnień.
The paper presents analysis of the influence of separated bus lanes on public transport operability in Bialystok. The investigations included bus speed measurements on main arterials with separated bus lanes running through the city center. Measurements were conducted with the use of portable datalogger during peak and off-peak hours. For comparative analysis surveying also included a single carriageway street without bus lanes.