Tytuł pozycji:
Application of reclaimed asphalt pavement to the asphalt concrete with foamed bitumen in Half Warm Mix Asphalt technology
In order to protect the environment, reduce greenhouse gas emission and improve the energy efficiency of the asphalt mixtures manufacturing process new technologies have been used. One of them is the Half Warm Mix Asphalt (HWMA) technology, wherein the foamed bitumen is used. The use of reclaimed asphalt pavement in the mineral mixture was also an important factor. In studies performed in order to improve the foaming characteristics of the bitumen (ER - maximum expansion, the t1/2 - half-life of asphalt foam) the modification of bitumen with 2.5% synthetic Fisher-Tropsh (FT) wax was used. Asphalt concrete produced from this type of binder at temperatures up to 1000C was characterized by compared values of parameters (voids content, resistance to water ITSR, resistance to permanent deformation and PRDAIR WTSAIR) to the asphalt concrete produced in the traditional technology at temperature of 1600C.
W celu ochrony środowiska, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych a zawłaszcza CO2 oraz poprawy energooszczędności procesu wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych stosuje się nowe technologie. Jedną z nich jest technologia Half Warm Mix Asphalt (HWMA), w której wykorzystuje się asfalt spieniony. Istotnym elementem było również zastosowanie destruktu asfaltowego w składzie mieszanki mineralnej. W wykonanych badaniach w celu poprawy charakterystyk spieniania asfaltu (ER – maksymalnej ekspansji, t1/2 – czas połowicznego rozpadu piany asfaltowej) zastosowano wcześniej jego modyfikację za pomocą 2,5% wosku syntetycznego Fishera-Tropsha (FT). Wytworzony z tego rodzaju lepiszczem beton asfaltowy w temperaturze do 1000C charakteryzował się porównywanymi parametrami (zawartość wolnych przestrzeni, odporność na oddziaływanie wody ITSR, odporność na deformacje trwałe WTSAIR i PRDAIR) z betonem asfaltowym wytwarzanym w tradycyjnej technologii w temperaturze 1600C.