Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prognozowanie liczby wypadków drogowych na Podkarpaciu

Tytuł:
Prognozowanie liczby wypadków drogowych na Podkarpaciu
Autorzy:
Chudy-Laskowska, K.
Pisula, T.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
prognozowanie
sezonowość
wypadki drogowe
model autoregresyjny
ARIMA
sieci neuronowe
seasonal forecasting
road accidents
autoregressive model
ARIMA model
neural networks
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Od kilku lat bezpieczeństwo na drogach w Polsce systematycznie się poprawia. Obniża się zarówno liczba wypadków jak i ich ofiar. Mimo tego Polska zajmuje ostatnie miejsca w rankingu bezpieczeństwa na drogach wśród państw Unii Europejskiej. Wstępując do UE Polska zobowiązała się do realizacji polityki unijnej również w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Podstawą polityki drogowej krajów UE jest tzw. Wizja Zero, która przyświeca państwom wysoko rozwiniętym i jest filozofią zakładająca, że w perspektywie długofalowej nikt nie powinien ponosić ciężkich obrażeń, ani ginąć w wypadkach drogowych. Na pytanie, na ile jest to możliwe w Polsce, można udzielić odpowiedzi przeprowadzając prognozę długookresową dla wskaźników bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W artykule przedstawiono prognozę liczby wypadków drogowych w województwie podkarpackim w 2015 roku w ujęciu sezonowym miesięcznym. Do wyznaczenia prognozy wykorzystano trzy modele sezonowe szeregów czasowych: autoregresyjny z trendem liniowym, ARIMA oraz model sieci neuronowych. Dane statystyczne dotyczyły odstępów miesięcznych i obejmowały okres od stycznia 2010 roku do grudnia 2014 roku. Prognozę miesięczną wyznaczono na kolejny rok, w okresie od stycznia 2015do grudnia 2015. Dane pochodziły ze strony głównej Komendy Policji. Obliczenia wykonano z użyciem programu Statistica 10 oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. Oszacowane w pracy modele umożliwiają także przeprowadzenie prognoz długookresowych.
For several years safety on the roads in Poland has been steadily improving. Both the number of accidents and their victims decrease. Despite this, Poland occupies the last place in the ranking of road safety among the EU countries. Poland, when accessing the EU, has been committed to the implementation of EU policies in improving road safety. The basis of the EU road policy is so-called Vision Zero project, which underlies the highly developed countries, and it is a philosophy which assumes that in the long term no one should suffer serious injury or fatalities in road traffic. The answer to the question whether it is possible in Poland can be found by conducting long-term forecasts for indicators of road safety. In this article the monthly forecasts of the number of road accidents in the Subcarpathian region were presented. To determine the forecast there were applied three seasonal time series models: autoregressive with linear trend, ARIMA and neural network model. Statistical data were related to monthly intervals and covered the period from January 2010 to December 2014. The monthly forecast is scheduled for next year, in the period from January 2015 to December 2015. The data came from the homepage of the Police. Calculations were performed by using Statistica 10 and an Excel spreadsheet. The models estimated in the paper allow also to carry out long-term forecasts.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies