Tytuł pozycji:
Evaluation of the influence of powering a self-ignition engine with fuel-water emulsion on the parameters of its operation and the concentration of toxic substances in exhaust gases
The article concerns a comparison of the working parameters of a self-ignition engine powered with diesel fuel and fuel-water emulsion. A characteristics of research fuels and analysis of a microscopic structure of the studied fuel-water emulsion were presented. Engine test bench used in the study was also described. Based on the obtained results of measurements, basic working parameters of a Perkins 1104C-E44T engine were established and concentration of toxic substances in exhaust gases when powering the engine both with diesel fuel and fuel-water emulsion was determined. The measurements were performed on the external characteristic of the engine and two load characteristics. In the final stage, the obtained results were compared, based on which the conclusions were drawn.
Praca dotyczy porównania parametrów pracy silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego olejem napędowym oraz emulsją paliwowo – wodną. W artykule przedstawiono charakterystykę paliw badawczych oraz analizę struktury mikroskopowej badanej emulsji paliwowo-wodnej. Opisano również stanowisko hamowniane, wykorzystane w trakcie badań. Na podstawie otrzymanych wyników pomiarów wyznaczono podstawowe parametry pracy silnika Perkins 1104C-E44T oraz określono stężenia substancji toksycznych spalin przy zasilaniu go zarówno olejem napędowym, jak i emulsją paliwowo-wodną. Pomiary prowadzono na charakterystyce zewnętrznej silnika oraz dwóch charakterystykach obciążeniowych. W końcowym etapie dokonano porównania uzyskanych wyników badań oraz określono na ich podstawie wnioski końcowe.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).