Tytuł pozycji:
Legal status of local government in the area of crisis management
Crisis management is an area of security over which public administration exercises jurisdiction. At the local level, issues related to crisis management are handled by local government. Tasks related to preventing crisis situations, responding to them and mitigating their consequences at the community level are performed by commune administrators or mayors, and at the district level – by district governors. Crisis management is the activity of public administration bodies in the domain of security. Public administration also includes local government bodies, which address social needs within their capabilities, including security-related needs.
Jednym z obszarów bezpieczeństwa, w którego zakresie właściwa jest administracja publiczna, jest zarządzanie kryzysowe. Na szczeblu lokalnym sprawami zarządzania kryzysowego zajmuje się samorząd terytorialny. Zadania związane z przeciwdziałaniem powstawaniu sytuacji kryzysowych, reagowaniem na nie oraz usuwaniem ich skutków w gminie wykonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w powiecie – starosta. Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej w sferze bezpieczeństwa. Do administracji publicznej zalicza się też samorząd terytorialny. Zaspokaja on te potrzeby społeczne mieszkańców, które jest w stanie skutecznie realizować, w tym potrzeby bezpieczeństwa.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).