Tytuł pozycji:
Energochłonność łożysk tocznych w procesie eksploatacji
Łożyska toczne należą do jednych z najczęściej wymienianych elementów maszyn w toku eksploatacji. W wyniku, najczęściej subiektywnej oceny rzeczywistego ich stanu technicznego, blisko 34% łożysk tocznych jest złomowanych zbyt wcześnie. Optymalizacja kosztów eksploatacji maszyn oraz uwarunkowania ekologiczne wymuszają konieczność opracowania nowych metod badawczych umożliwiających, przed decyzją dotyczącą naprawy lub wymiany, identyfikacji rzeczywistego stanu technicznego łożysk tocznych. W artykule przedstawiono sposób identyfikacji stanu technicznego łożysk tocznych metodą quasi-dynamiczną, w której jako narzędzie badawcze zastosowano wahadło fizyczne. Dla prezentowanej metody wyróżniono dynamiczne i energetyczne charakterystyki procesów tarcia, jako cechy sygnału diagnostycznego umożliwiającego ocenę stanu technicznego łożysk tocznych w toku eksploatacji. W pracy wskazano na przebieg zmiany: przyśpieszenie, moment i moc tarcia w ruchu oscylacyjnym, jako uogólniony parametr diagnostyczny przydatny w ocenie stanu technicznego łożysk tocznych.
Rolling bearings belong to the group of the most often replaced elements of machines during operation. Usually, due to a subjective evaluation of their real technical state almost 34 % of rolling bearings is eliminated too early. Optimization of the operation costs of machines and environmental protection circumstances make work out new research methods enabling identification of the actual technical state of bearings prior to a decision of a repair or scraping. The paper presents the quasi-dynamic method of identification of the technical state of rolling bearings where a physical pendulum is used as an investigative tool. For the method the dynamic and energy characteristics of the friction process were distinguished as attributes of the diagnostic signal. The signal enables evaluation of the technical state of rolling bearings during operation. Acceleration, momentum and friction power under oscillating motion were identified as generalized diagnostic parameters in evaluation of the technical state of rolling bearings.