Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jakość jako obszar wartości produktu luksusowego

Tytuł:
Jakość jako obszar wartości produktu luksusowego
Autorzy:
Dryl, Wioleta
Juchniewicz, Piotr
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
jakość postrzegana
produkt luksusowy
wartość produktu luksusowego
perceived quality
luxury product
value of luxury product
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja i analiza roli jakości w ocenie wartości produktu luksusowego. Percepcja jakości stanowi w przypadku dóbr luksusowych bardzo złożony koncept, którego istota wykracza poza ramy funkcjonalności, użyteczności i poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb konsumenta. W artykule podjęto także próbę wskazania, jakie czynniki kształtują postrzeganą jakość produktu luksusowego. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Posłużono się takimi metodami jak krytyczna analiza literatury przedmiotu oraz wybranych wyników badań zrealizowanych w analizowanym obszarze, a także metodami syntezy i wnioskowania logicznego. Wyniki/wnioski: Jakość dóbr luksusowych nie jest tylko funkcją ceny i rzeczywistej jakości, ale przede wszystkim jakości postrzeganej, która ma decydujący wpływ na decyzje nabywcze konsumentów. Psychologiczna percepcja jakości stanowi jedną z podstaw wizerunku marki luksusowej, a także czynnik racjonalizujący decyzje konsumentów o zakupie. Wskazuje się również na istotne znaczenie jakości w budowaniu relacji z konsumentem dóbr luksusowych. Jakość stanowi również narzędzie wspierające dostosowywanie się marek do współczesnych wymagań rynku, takich jak zrównoważony rozwój czy funkcjonowanie na rynku e-commerce. Ograniczenia: W niniejszym opracowaniu dokonano analizy literatury, a także wyników wybranych badań dotyczących jakości dóbr luksusowych, co stanowi jedynie wstęp dla dalszych pogłębionych badań w tym zakresie. Zastosowanie praktyczne: Zaprezentowane w niniejszym opracowaniu analizy dostarczają informacji ukierunkowujących dalsze procesy badawcze w tym obszarze. Zidentyfikowane obszary, w jakich rozpatrywana jest jakość produktów luksusowych, wskazują na silną potrzebę dalszych pogłębionych badań zarówno jakościowych, jak i ilościowych w tym zakresie. Oryginalność/wartość poznawcza: Dotychczasowe opracowania w tym zakresie skupiają się na szerokim ujęciu ogólnych kwestii odnoszących się do wartości produktu luksusowego, traktując jakość jako jeden z jej wyznaczników. Artykuł koncentruje się na roli jakości w kształtowaniu wartości produktu luksusowego. Identyfikuje czynniki wykraczające poza racjonalne wyznaczniki jakości, poddając analizie zmienne kształtujące jakość postrzeganą, która w przypadku dóbr luksusowych oddaje faktyczny zakres tego zjawiska.
Purpose: The aim of the article is to identify and analyze the role of quality in assessing the value of luxury products. The perception of quality constitutes a highly complex concept in the case of luxury goods, the essence of which goes beyond the frameworks of functionality, utility, and the level of satisfying basic consumer needs. The article also attempts to indicate which factors shape the perceived quality of luxury products. Design/methodology/approach: The study employed methods such as critical analysis of the literature and selected research findings conducted in the analyzed area, as well as methods of synthesis and logical inference. Findings/conclusions: The quality of luxury goods is not only a function of price and actual quality but primarily perceived quality, which has a decisive influence on consumers’ purchasing decisions. Psychological perception of quality constitutes one of the foundations of a luxury brand’s image, as well as a factor rationalizing consumers’ purchasing decisions. There is also significant importance of quality in building relationships with consumers of luxury goods. Quality is also a tool to support brands in adapting to contemporary market requirements, such as sustainable development or functioning in the e-commerce market. Research limitations: This study conducted an analysis of the literature and selected research findings regarding the quality of luxury goods, which serves only as an introduction to further in-depth research in this area. Practical implications: The presented analyses provide information guiding further research processes in this area. Identified areas in which the quality of luxury products is considered indicate a strong need for further in-depth qualitative and quantitative research in this area. Originality/value: Previous studies in this area focus on a broad approach to general issues related to the value of luxury products, treating quality as one of its determinants. The article focuses on the role of quality in shaping the value of luxury products. It identifies factors that go beyond rational quality determinants, subjecting to analysis variables shaping perceived quality, which in the case of luxury goods reflects the actual extent of this phenomenon.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies