Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompetencja nauczycieli w zakresie edukacji europejskiej (na przykładzie badań przeprowadzonych na terenie województwa podkarpackiego )

Tytuł:
Kompetencja nauczycieli w zakresie edukacji europejskiej (na przykładzie badań przeprowadzonych na terenie województwa podkarpackiego )
Autorzy:
Kocór, M.
Data publikacji:
2011
Słowa kluczowe:
integracja europejska
edukacja europejska
ścieżka międzyprzedmiotowa
kompetencje nauczycieli
European integration
European education
path cross
competences of teachers
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Edukacja jest ważnym instrumentem zmian społecznych, do których należy m. in. tzw. eurointegracja. Nasz kraj jako członek Unii Europejskiej postawił przed szkołą i nauczycielem zadanie przygotowania młodych pokoleń do pracy i współpracy w integrującej się Europie. Słuzy temu proces edukacji europejskiej, mający szerszy wymiar niż tylko nauczanie o Unii Euroo1'II11lkloJ, jej instytucjach i płaszczyznach integracji. Proces ten obejmuje kształtowanie ważnych 1""I"iQlności i postaw młodych Europejczyków, świadomych narodowych korzeni, zdolnych trwania I rozwoju. Realizacja tych zadań jest uzależniona od kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji europejskiej. Analiza literatury zagadnienia i badania, prowadzone wśród kadry nauczycielskiej w województwie podkarpackim pozwoliły na zdiagnozowanie poziomu europejskich kompetencji I gotowości ich rozwijania. Autorka podjęła próbę charakterystyki szeroko rozumianej edukacji europejskiej, przedstawiła jej cele, zadania i formy. Sednem rozważań uczyniła analizę I interpretację wyników badań nad kompetencjami nauczycieli. Prowadzą one do wniosku, że polska szkoła ma wciąż wiele do zrobienia. Wymaga to gruntownych zmian w systemie nauczycielskiej edukacji i rozwijania kompetencji: krytycznych, kreatywnych, komunikacyjnych, informatycznych, językowych, itp. Wielu bowiem nauczycieli traktuje ten obszar edukacji jako działalność nadobowiązkową, a nierzadko wręcz zbędną, z uwagi na niewystarczające przygotowanie i przesyt zadań, które są im narzucone z góry, bez: merytorycznego przekonania, dyskutowania, liczenia się z ich opinią, potrzebami oraz bez świadomości barier, jakie napotykają na swej drodze i prób ich eliminacji.
Education is an important instrument of social change , which includes , among others. so-called . eurointegration Our country as a member of the European Union put in front of the school and the teacher the task of preparing the young generations to work and cooperate in integrating Europe . It serves this process of European education , with a wider dimension than just teaching about the European Union, its institutions and levels of integration. This process includes the development of important capabilities and attitudes of young Europeans , conscious national roots , capable duration and development. The implementation of these tasks is dependent on the competence of teachers in the field of European education. Analysis of literature and research issues , conducted among teachers in the province of Subcarpathian allowed to diagnose the European level of competence and willingness to develop them . The author has attempted characteristics of the wider European education , presented the objectives , tasks and forms. The core considerations made analysis and interpretation of the results of research on teacher competence . They lead to the conclusion that the Polish school is still much to do. This requires fundamental changes in the system of teacher education and competence development : critical , creative , communication , information , language , etc. This is because many teachers treat the area of education as an activity OPTIONAL , and often downright useless , due to the lack of preparation and a glut of tasks that they are imposed from above without : substantive beliefs , discussing, counting up to their opinion , without being aware of the needs and the barriers they encounter along the way and attempts to eliminate them.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies