Tytuł pozycji:
Aspekty wsparcia i rozwoju mikrokogeneracji rozproszonej na terenie Polski
W perspektywie 2020 roku Polska jako członek Unii Europejskiej musi spełniać wymogi dotyczące ochrony klimatu określone w dyrektywach, m.in: 2009/28/WE i 2012/27/UE oraz wprowadzenia inteligentnych liczników u odbiorców końcowych – dyrektywa 2009/72/WE. W dyrektywie 2012/27/UE do technologii kogeneracyjnych, w których wytworzona zostaje energia elektryczna z ciepła odpadowego zaliczono m.in: turbiny gazowe w układzie kombinowanym z odzyskiem ciepła, silniki spalinowe, silniki parowe, ogniwa paliwowe, mikroturbiny, organiczny obieg Rankine'a, silniki Stirlinga oraz wiele innych opisanych szczegółowo w dyrektywie. Każda z wymienionych technologii jest wsparciem do poprawy efektywności energetycznej przetworzenia paliw kopalnych na energię mechaniczną bądź elektryczną. W pierwszej części pracy przedstawiono programy wsparcia dla kogeneracji rozproszonej oraz OZE na terenie Polski (projekt ustawy o OZE z 08.07.2014), a także programy wsparcia prowadzone przez NFOŚiGW. Przedstawiono również możliwości wykorzystania mikrokogeneracji rozproszonej jako element przy złagodzeniu szczytu i wygładzenia krzywej zapotrzebowania na moc z krajowych sieci elektroenergetycznych (KSE). Omówiono również możliwości sprzedaży energii elektrycznej z układu mikrokogeneracyjnego do sieci elektroenergetycznej.
In view of 2020 Poland as a member country of the European Union must comply with the requirements related to the protection of climate defined, among others, in the Directives 2009/28/WE and 2012/27/UE as well as to introduction of intelligent meters at retail clients – the 2009/72/WE Directive. In the 2012/27/UE Directive there have been several cogeneration technologies enumerated, due to which electric energy is produced from waste heat. Among these are: gas turbines in the combined system with heat retrieval, combustion engines, steam engines, fuel cells, microturbines, organic Rankine cycle, Stirling engines, and many others, described in detail in the abovementioned Directive. In the first part of this work the support programmes for distributed cogeneration, as well as for Renewable Energy Sources in Poland (OZE in Polish) have been presented (a bill on Renewable Energy Sources from 08.07.2014), and also the support programmes designed by the National Fund for Environmental Protection and Water Management (in Polish – NFOŚiGW). The possibilities of applying distributed microcogeneration as an element to alleviate the peak demand and to flatten the curve of power demand from the domestic mains. The possibility of the demand pattern management has been analyzed and of client adjustment to the market as a result of adequate energetics policy which takes into account microcogeneration and aiming at more effective utilising energy from the mains. Discussed were also possibilities of electric energy sale from the microcogeneration system to the electric mains.