Tytuł pozycji:
Preliminary occupational health and safety training as a tool for the occupational activation of intellectually disabled people
The article presents initial instructions on occupational health and safety (OHS) for the vocational training provided to people with intellectual disabilities within the framework of the “The differently-abled” and “Academy of equal chances” projects. The research carried out and the way in which the vocational training was conducted, were among the first within the said projects. The author conducts employment-support training courses which involve instructions on occupational health and safety. After completion of the training course, the participants of the mentioned projects undergo to a three-month internship at a local employer. The awareness and observance of occupational health and safety regulations by intellectually disabled people at their workplace has significantly increased employers’ reliance upon employees belonging to this group.
Artykuł omawia wykorzystanie instruktażu wstępnego bhp do szkolenia zawodowego osób z niepełnosprawnością umysłową, które odbywało się w ramach projektów „Pełnosprawni” i „Akademia równych szans”. Przeprowadzone badanie i sposób prowadzenia szkolenia zawodowego było jednym z pierwszych tego typu w ramach w/w projektów. Autorka artykułu prowadzi szkolenia aktywizujące zawodowo właśnie poprzez instruktaż bhp. Uczestnicy projektów po zakończeniu szkolenia odbywają 3 miesięczne staże zawodowe u lokalnych pracodawców. Przestrzeganie i znajomość przepisów bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy przez aktywizowane zawodowo osoby z niepełnosprawnością umysłową zdecydowanie zwiększyło zaufanie pracodawców do tego typu pracowników.
Opracowanie rekordu ze środków MEiN, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2022-2023).