Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jednorodność mikrostrukturalna jako warunek stabilności wybranych właściwości mechanicznych stali konstrukcyjnej stosowanej w motoryzacji

Tytuł:
Jednorodność mikrostrukturalna jako warunek stabilności wybranych właściwości mechanicznych stali konstrukcyjnej stosowanej w motoryzacji
Autorzy:
Klasik, A.
Pietrzak, K.
Wojciechowski, A.
Lasota, P.
Data publikacji:
2007
Słowa kluczowe:
stal konstrukcyjna
właściwości mechaniczne
badanie
mikroskopia optyczna
motoryzacja
constructional steel
mechanical properties
automotive industry
research
optical microscopy
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań metalograficznych w zakresie mikroskopii optycznej oraz wyniki badań mechanicznych. Wszystkie badania dotyczyły stali w gat. 40H zgodnie z Polskimi Normami. Stal badano po obróbce cieplnej (hartowanie - w tej samej temperaturze i odpuszczanie w różnych temperaturach). Wykazano, że wyższa temperatura odpuszczania zwiększa A5, Z i zmniejsza R0,05, R0,02 i Rm. Ten sam kierunek zmian wykazano dla testów zmęczeniowych przeprowadzanych w warunkach otoczenia i w warunkach korozyjnych. Wytrzymałość na zmęczenie istotnie spada w warunkach korozyjnych. Wysoka powtarzalność wyników badań mechanicznych, uzyskana dla każdego wariantu obróbki cieplnej, może być traktowana jako potwierdzenie jakości zastosowanej techniki badawczej.
The paper presents the results of metallographic investigations on the level of optical microscopy and the results of mechanical tests. Ali investigations concern the steel of 40H grade according to Polish Standards. The steel was tested after heat treatment (quenching - in the same temperature and tempering in different temperatures). It has been found that higher tempering temperature increases the A5, Z and decreases the R0,05, R0,02 and Rm. The same direction of variations was achieved for fatigue tests at normal external environment as well as at corrosion conditions. It was observed that fatigue resistance significantly decreases under corrosion conditions. The high repeatability of mechanical results obtained for each heat treatment variant can be treated as a validation of testing technique.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies