Tytuł pozycji:
Miary bezpieczeństwa i zagrożenia środka transportu
W artykule przedstawione są miary bezpieczeństwa i zagrożenia stanu zdatności środka transportu, w parametrycznym modelowaniu losowych zdarzeń. Zdarzenia te są niebezpieczne i zagrażają funkcjonowaniu środka transportu z pewnej ich zbiorowości. Środek transportu jest rozważany w układzie człowiek - maszyna - otoczenie (C-M-O). Najpierw wprowadzone są warunkowe miary zagrożenia i bezpieczeństwa użytkowanego środka transportu oraz związki między nimi. Następnie zastosowano warunkowe prawdopodobieństwa zdarzeń do zbudowania modelu rywalizujących zagrożeń (CRM). Jeśli wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych są niezależne, to przedstawiony model CRM można zastosować do wszystkich, znanych z teorii niezawodności, rozkładów prawdopodobieństwa. Na koniec publikacji podane są dwa przykłady środków transportu, dla których wyznaczona jest warunkowa funkcja utraty zdatności. Przedstawiony model CRM można zastosować w planowaniu działań profilaktycznych, zwiększających poziom bezpieczeństwa użytkowania środka transportu w układzie C-M-O.
This article presents measures of the safety and threats to the suitability state of means of transport, in the parametric modelling of random events. These events are dangerous and are threatening the functioning of a certain population of means of transport in the arrangement man - machine - surroundings (Polish: człowiek – maszyna – otoczenie, C-M-O). At first conditional measures of risks and safety of the used mean of transport and links between them are implemented. Next, conditional probabilities were applied for building the competing risks model (CRM). If occurrences of dangerous events are independent, then the introduced CRM model can be applied to every probability distribution, well-known from the reliability theory. At the end of the publication two examples are given of a mean of transport, for which the conditional function of loss of its state of suitability was determined. The introduced CRM model can be applied in planning of preventive actions for increasing the safety level of the used mean of transport in the C-M-O arrangement.