Tytuł pozycji:
An empirical study into the accordance of zero-waste lifestyle with consumer purchasing attitudes and behaviours
The consumerist lifestyle pursued by most of society has been conducive to environmental pollution, with bad consumer habits and rapidly changing trends contributing to the problem. One emerging trend among some eco-sensitive consumers is a zero-waste lifestyle premised on maximum reduction of generated waste. The article aims to verify the accordance of a zero-waste lifestyle with the actual purchasing attitudes and behaviours of consumers, as well as identify the stimulants and destimulants of the concept. The survey was conducted in Poland in 2023 on a sample of 1000 respondents using the CATI method. Consumers are no strangers to behaviour reflecting a zero-waste lifestyle. More than 80% of the respondents reduce consumption, find a new home for unnecessary items, recycle, reuse, and repair them. Slightly less often, consumers act preemptively, that is, they first contemplate the need to purchase a given good and eventually abandon the idea. The purchasing behaviour of zero-waste lifestyle advocating consumers is well thought out, planned and rational. In contrast, those who like to make purchases, mainly in shopping malls, and are fond of buying gadgets and brand-name products, are not enthusiasts of zero-waste lifestyle. The high scale of pro-environmental and responsible consumer purchasing attitudes and behaviours should be leveraged as a guideline in developing product and promotional strategies, emphasising educational outreach and disseminating information on consumers’ propensity to reduce waste. Support for zero-waste lifestyle initiatives should become integral to these efforts. Further raising of awareness and recognition of the forms of behaviour destimulating such a lifestyle is essential. A clear understanding of behaviours fitting into zero-waste lifestyle realisation, including pro-ecological and responsible consumer attitudes, is of key relevance to economic practitioners and policymakers seeking to implement a sustainable approach to consumption and waste reduction.
Konsumpcyjny styl życia jaki prowadzi większość społeczeństwa sprzyja zanieczyszczeniu środowiska, a przykładają się do tego złe nawyki konsumenckie i szybko zmieniające się trendy. Wśród części konsumentów wrażliwych na ochronę środowiska pojawił się styl życia zero waste zakładający maksymalne zmniejszenie ilości generowanych odpadów. Celem artykułu jest weryfikacja zgodności stylu życia zero waste z rzeczywistymi postawami i zachowaniami zakupowymi konsumentów oraz wskazanie stymulant i destymulant tej koncepcji. Badanie zostało przeprowadzone w Polsce w 2023 roku na próbie 1000 osób metodą CATI. Konsumentom nie są obce zachowania odzwierciedlające styl życia zero waste. Ponad 80% badanych ogranicza konsumpcję, znajduje niepotrzebnym rzeczom nowy dom, przetwarza je, wykorzystuje ponownie i naprawia. Nieco rzadziej konsumenci działają prewencyjnie, czyli najpierw rozważają potrzebę zakupu dobra i ostatecznie rezygnują z niego. Zachowania zakupowe konsumentów, którzy są zwolennikami stylu życia zero waste są przemyślane, zaplanowane i racjonalne. Z kolei zwolennikami stylu życia zero waste nie są osoby, które lubią robić zakupy, głównie w centrach handlowych oraz lubią kupować gadżety i produkty markowe. Należy wykorzystać wysoką skalę proekologicznych i odpowiedzialnych postaw i zachowań zakupowych konsumentów jako wytyczną do opracowywania strategii produktowych i promocyjnych, kłaść nacisk na edukację i informowanie o skłonności konsumentów do redukcji odpadów. Wsparcie inicjatyw związanych ze stylem życia zero waste powinno stanowić integralny element tych działań. Istotne jest dalsze podnoszenie świadomości i rozpoznawanie form zachowań będących destymulantami tego stylu. Zrozumienie zachowań wpisujących się w realizację stylu życia zero waste, jak również proekologicznych i odpowiedzialnych postaw konsumenckich, jest kluczowe dla praktyków gospodarczych oraz decydentów dążących do wdrażania zrównoważonego podejścia do konsumpcji i ograniczania odpadów.