Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dzielenie się wiedzą i transfer wiedzy we współczesnej organizacji

Tytuł:
Dzielenie się wiedzą i transfer wiedzy we współczesnej organizacji
Autorzy:
Skrzypek, Elżbieta
Sagan, Sylwia
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
zarządzanie wiedzą
dzielenie się wiedzą
transfer wiedzy
knowledge management
knowledge sharing
knowledge transfer
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel: Celem artykułu jest wskazanie rangi oraz znaczenia transferu i dzielenia się wiedzą w organizacji, a także pokazanie wynikających z tego korzyści i barier występujących w tych procesach. Wskazanie uwarunkowań, motywów, barier, korzyści, efektów i czynników wspierających oraz stymulujących zachowania związane z dzieleniem się wiedzą. Ponadto wskazanie na wybrane badania, które podkreślają stan i znaczenie szeroko rozumianego procesu dzielenia się wiedzą w organizacjach oraz pokazanie związków, jakie zachodzą między dzieleniem się wiedzą i transferem wiedzy. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Projekt zakłada wskazanie różnic w podejściu do subprocesów zarządzania wiedzą. Badanie obejmuje krytyczną analizę dostępnej literatury oraz analizę wyników opublikowanych badań oraz wnioskowanie. Wyniki/wnioski: Ukazanie istoty, różnorodności w podejściu do definiowania transferu i dzielenia się wiedzą, wskazanie związków, jakie zachodzą między transferem i dzieleniem się wiedzą, ukazanie potrzeby podniesienia rangi tych subprocesów w zarządzaniu wiedzą we współczesnej organizacji, wskazanie na potrzebę kontynuacji badań nad problemami związanymi z transferem i dzieleniem się wiedzą. Ograniczenia: Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach wzbudza coraz większe zainteresowanie. Jednocześnie dzielenie się wiedzą i transfer wiedzy jako subprocesy zarządzania wiedzą napotykają na szereg barier. Potwierdzają to liczne badania prowadzone w tym zakresie. Zastosowanie praktyczne: Wskazanie zależności pomiędzy dzieleniem się wiedzą i transferem wiedzy oraz pokazanie korzyści, jakie mogą osiągnąć organizacje realizujące te subprocesy w ramach procesu zarządzania wiedzą. Oryginalność/wartość poznawcza: Pokazanie znaczenia dzielenia się wiedzą jako najważniejszego aspektu zarządzania wiedzą w celu zachęcenia organizacji do szerszego zainteresowania się zarówno problematyką zarządzania wiedzą, jak i jego subprocesami, jakimi są transfer i dzielenie się wiedzą. Przedstawione wyniki badań ukazują wybrane elementy zarządzania wiedzą związane z oddziaływaniem subprocesów transfer i dzielenie się wiedzą na organizację i pracownika.
Purpose: The purpose of this article is to indicate the purpose of knowledge sharing and transfer in a contemporary organisation. It aims to show the benefits and barriers occurring in these processes. To achieve the above, we needed to find the determinants, motives, barriers, benefits, effects and factors supporting and stimulating knowledge sharing behaviour. In addition, the authors selected some major works that highlight the status and importance of the broadly understood knowledge sharing process in organisations and strived to show the relationships that occur between knowledge sharing and knowledge transfer. Design/methodology/approach: This work aims to identify differences in approaches to knowledge management sub-processes. The study includes a critical analysis of the available literature and an analysis of the results of published research and logical inference and reasoning. Findings/conclusions: To show the essence, the diversity of approaches to defining knowledge transfer and sharing, to indicate the relationships that occur between knowledge transfer and sharing, to show the need to raise the profile of these sub-processes in knowledge management in a contemporary organisation, to indicate the need to continue research on problems related to knowledge transfer and sharing. Research limitations: Knowledge management in Polish enterprises is of growing interest. At the same time, knowledge sharing and knowledge transfer as sub-processes of knowledge management face a number of barriers. This is confirmed by numerous studies conducted in this area. Practical implications: To indicate the relationship between knowledge sharing and knowledge transfer and to show the benefits that can be achieved by organisations implementing these sub-processes as part of the knowledge management process Originality/value: To show the importance of knowledge sharing as the most important aspect of knowledge management in order to encourage organisations to take a broader interest in both knowledge management and its sub-processes of knowledge transfer and knowledge sharing. The results of the study distil crucial elements of knowledge management related to the impact of the knowledge sharing and transfer sub-processes on the organisation and the employees.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies