Tytuł pozycji:
Education and Promotion of the Profession of a Landscape Architect in Poland
Practicing the profession of a landscape architect should be connected with its common social understanding. What is of key importance for this job is the legal provisions supporting the planning and designing of landscape. Landscape architecture as a field of study has been present at many universities in Poland since 2000, and its curriculum has been subject to modifications resulting from the changing legal conditions. Universities have also verified the recruitment conditions, specialties and program of teaching. These issues are also being discussed and agreed upon within the framework of the Union of Universities for the Development of the Field of Study of Landscape Architecture, as well as by professional associations that care for the promotion and quality of this profession, but also seek to obtain professional qualifications. This article presents an analysis of these issues in the context of promotion of the profession of a landscape architect in Poland.
Uprawianie profesji architekta krajobrazu powinno łączyć się z jego powszechnym, społecznym rozumieniem. Dla zawodu kluczowe są też zapisy prawne wspierające planowanie i projektowanie krajobrazu. Kierunek studiów architektura krajobrazu pojawił się na wielu uczelniach w Polsce od 2000 r., a program kształcenia ulegał od tego czasu modyfikacjom wynikającym ze zmieniających się uwarunkowań prawnych. Uczelnie weryfikowały także warunki rekrutacji, specjalności i zakres programowy nauczania. Kwestie te dyskutowane są również i uzgadniane w ramach Unii Uczelni Na Rzecz Rozwoju Kierunku Studiów Architektów Krajobrazu oraz stowarzyszeń zawodowych, które dbają o promocję i jakość zawodu, ale również starają się o uzyskanie uprawnień zawodowych. W niniejszym artykule przedstawiono analizę tych zagadnień w kontekście promocji zawodu architekta krajobrazu w Polsce.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).