Tytuł pozycji:
Czynnik ludzki jako przyczyna wypadku m/v Costa Concordia
Dochodzenia powypadkowe w transporcie morskim są wymagane przepisami międzynarodowymi i są prowadzone przez wyspecjalizowane instytucje. Celem prowadzonych dochodzeń powypadkowych jest określenie przyczyn zaistnienia wypadku oraz zaproponowanie rozwiązań, które w przyszłości będą zapobiegać podobnym zdarzeniom. Czynnik ludzki w wypadkowości na morzu ma zasadnicze znaczenie. Oprócz formalnych dochodzeń powypadkowych, których wyniki przedstawiane są w raportach, po wystąpieniu zwłaszcza spektakularnego wypadku - w środowisku ekspertów morskich odbywa się dyskusja dotycząca wymiany poglądów zwłaszcza w aspekcie stosowania zasad dobrej praktyki morskiej. Artykuł bazuje na wynikach oficjalnego dochodzenia powypadkowego. Zawarte w nim opinie należy traktować jako głos w dyskusji na ten temat. Głównym celem artykułu jest przybliżenie specyfiki bezpieczeństwa transportu morskiego zwłaszcza w kontekście czynnika ludzkiego jako przyczyny wypadków morskich.
Casualties investigation in maritime transport are required by international law and are conducted by specialized institutions. The purpose of investigations conducted to determine the causes of the accident and to propose solutions that will be in the future to prevent similar incidents. The human factor in the accident rates at sea is of vital importance. In addition to formal casualties investigations, the results of which are presented in the reports, after a particularly spectacular event-in an environment of marine experts held a discussion on the exchange of views, in particular with respect to the application of the principles of good sea practice. The article is based on the results of the official casualties investigation. The reviews should be considered as a voice in the discussion on this topic. The main purpose of the article is to present the specifics of maritime transport safety especially in the context of the human factor as the causes of maritime accidents.