Tytuł pozycji:
An attempt to improve the axisymmetric model of a pneumatic tire
The existing method of a tire cord-rubber ply modeling involved the determination of effective material constants relative to ply thickness. This paper investigates the use of the same method in reference to plies with the thickness of a cord. Cord-rubber plies with orthotropic properties were separated by layers of isotropic rubber to maximize the composite susceptibility to deformation. When the improved model was applied in the simulations of tire pumping to nominal pressure, an increase was observed in the displacements of the tire characteristic points, maximum equivalent stress in rubber layers located between cord-rubber plies and the shear strain of rubber.
Dotychczasowy, powszechnie stosowany sposób modelowania warstwy kord-guma w oponie polegał na wyznaczaniu stałych efektywnych materiału w odniesieniu do grubości warstwy. Zbadano możliwość zastosowania tego samego sposobu, ale w odniesieniu do warstwy o grubości nici kordu. Warstwy kordu o właściwościach ortotropowych rozdzielono warstwami gumy izotropowej, co wpłynęło na zwiększenie podatności kompozytu na odkształcenia. Wykorzystując udoskonalony model do symulacji pompowania opony testowej do ciśnienia o wartości nominalnej, zaobserwowano wzrost wartości przemieszczeń jej punktów charakterystycznych, maksymalnych naprężeń zredukowanych w gumie między warstwami oraz odkształceń postaciowych w gumie.