Tytuł pozycji:
Wpływ rodzaju nadwozia i stanu obciążenia na charakterystyki stateczności i kierowalności samochodu ciężarowego
W referacie przedstawiono wybrane wyniki badań modelowych stateczności i kierowalności samochodu ciężarowego średniej ładowności, wyposażonego w klasyczne nadwozie skrzyniowe lub w nadwozie furgonowe. Rozważono przypadki samochodu nieobciążonego oraz z obciążeniem dopuszczalnym. Dodatkowo uwzględniono różne możliwości rozmieszczenia ładunku w przestrzeni ładunkowej. Zaprezentowane wyniki badań uzyskano w czasie symulacji dwóch testów badawczych: ustalonej jazdy po okręgu o stałym promieniu oraz szybkiego obrotu koła kierownicy w czasie jazdy na wprost.
The paper shows some results of numerical study of the truck stability and steerability. The model truck is equipped with standard open load-carrying body or forgon type body. Fully loaded truck and the truck without load was investigated. Also the different position of the load was considered. The results were obtained by numerical simulation of steady state circular test and lateral transient response test.