Tytuł pozycji:
Symulacja numeryczna i modelowanie fizyczne procesów kucia wałów korbowych metodą TR
W artykule przedstawiono przykład symulacji numerycznych i modelowanie fizyczne dwóch wariantów technologicznych procesów kucia metodą TR dwóch typów wałów korbowych nowej generacji V46 oraz V48/60. Symulacje numeryczne przeprowadzono za pomocą programu QForm 3D v. 5.1, a modelowanie fizyczne w przyrządzie TR80M. Opisano i porównano wyniki uzyskane z symulacji numerycznej i modelowania fizycznego. Otrzymane rezultaty badań wykazują, że symulacja komputerowa w połączeniu z modelowaniem fizycznym umożliwia przewidywanie oporów kucia oraz określenie stopnia wypełnienia ramion wykorbienia. Jest to szczególnie przydatne w przypadku opracowywania procesów kucia trudniejszych technologicznie nowych typów wałów korbowych
The article presents numerical simulations and physical modelling of two technological variants of TR method forging of new generation two crankshaft types V46 and V48/60. The numerical simulations have been performed by means of the QForm 3D v.5.1 program and the physical modelling in the TR80M device. The results obtained in the numerical simulation and in the physical modelling have been described and compared. The obtained investigation results prove that computer simulation, combined with physical modelling, makes it possible to predict the forging resistance and the degree of the crank web filling. It is particularly valuable in the case of elaborating the processes of forging technologically more difficult new types of crankshafts.