Tytuł pozycji:
Badania odpornościna zmęczenie cieplne stopów Al-Si w obrębie odlewów tłoka typu Heavy-Duty
W pracy przedstawiono wyniki badań zmęczenia cieplnego próbek pobranych różnych miejsc dużych tłoków silnikowych wykonywanych ze stopu Al-Si z dodatkiem: Cu (~3,50%), Mg (~0,80%) Ni (~2,40%) oraz Mn (~ 0,20%). Próbki zostały pobrane z miejsc, w których szybkość krzepnięcia odlewu była wyraźnie zróżnicowana. Badania w zakresie temperatury 50-350oC wskazują na dużą anizotropię odporności stopu na zmęczenie cieplne. W próbkach z najgrubszych miejscach tłoka stwierdza się odporność wynoszącą około 20-30 cykli cieplnych: nagrzanie-chłodzenie, w próbkach pobranych z miejsc najszybciej stygnących odporność wynosi ponad 200 cykli: Anizotropia zmęczenia cieplnego wynika ze struktury metalograficznej odlewu w poszczególnych jego obszarach, drobnoziarnista struktura sprzyja odporności tych stopów na zmęczenie cieplne.
In the article results of of the research on the thermal fatigue of the samples taken from different places of big motor pistons made of Al-Si alloy with the additions of: ab. 3,50% Cu, ab. 0,80% Mg, ab. 2,40% Ni and ab. 0,20% Mn. The samples have been taken from pklaces, where the cooling rate was distincly differentiated. The research in the temperature range 50-350oC ondicate a great anisotropy of theresistance to thermal fatigue of the alloy. The thermal resistance of the samples taken fron the thickest places of the piston is about 20-30 cycles: heating-cooling, while in the samples taken from the places cooled with the graeatest rate 0- over 200 cycles. The anisotropy of the resistance to the thermal fatigue results from the microstructure of the casting in its respective places: the fine-grained structure favorizes a greater resistance of the alloys being researched to the thermal fatigue.