Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Influence of road and railway transportation routes on environment al pollution with heavy metals on the basis of bioindicative methods

Tytuł:
Influence of road and railway transportation routes on environment al pollution with heavy metals on the basis of bioindicative methods
Autorzy:
Dmuchowski, W.
Badurek, M.
Data publikacji:
2005
Słowa kluczowe:
metale ciężkie
metoda mass-ba
emisje motoryzacyjne
heavy metals
moss-bag method
vehicular emission
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
With the help of moss-bag method the air pollution with heavy metals was determined in the region of a Warsaw-Gdańsk speed road and railway lines of various trafic intensity. Generally, the air pollution level with the investigated metals close to the exit route from Warsaw to Gdańsk was not high and stayed on a typical level for Warsaw. Comparing it with the regions of Olkusz highly polluted with heavy metals and investigated with the same moss-bag method the results obtained in the vicinity of Warsaw-Gdańsk route were much lower. A small range of road effect on the pollution level was revealed. In the case of cadmium, chromium, copper, iron and zinc it did not exceed about 50 m and in the case of lead - 100 m. In the case of railway, despite significant differences in traffic intensity, the obtained results did not much differ both between lines and in relation to the distance from the rails. It indicated the lack of effect of the railway traffic on the level of heavy metal pollution.
Za pomocą metody moss-bag oceniono zanieczyszczenie powietrza metalami ciężkimi w pobliżu trasy szybkiego ruchu Warszawa-Gdańsk oraz linii kolejowych o różnym natężeniu ruchu pociągów. Ogólnie poziom zanieczyszczenia powietrza badanymi metalami w pobliżu trasy wylotowej z Warszawy w kierunku Gdańska był niewysoki i utrzymywał się na typowym dla Warszawy poziomie. W porównaniu z badanymi tą samą metodą (mass-bag) terenami zanieczyszczonymi silnie metalami ciężkimi w okolicach Olkusza uzyskane w pobliżu trasy Warszawa-Gdańsk wyniki były dużo/znacznie niższe. Uwidocznił się niewielki zasięg wpływu drogi na poziom zanieczyszczenia. W przypadku kadmu, chromu, miedzi, żelaza i cynku nie przekraczał on około 50 m, a w przypadku ołowiu 100 m. W przypadku kolei pomimo znacznych różnic w natężeniu ruchu pociągów uzyskane wyniki były mało zróżnicowane zarówno pomiędzy liniami, jak też w powiązaniu z odległością od torów. Wskazywały na brak wpływu ruchu kolejowego na poziom zanieczyszczenia metalami ciężkimi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies