Tytuł pozycji:
Metody oceny eksloatacyjnej trwałości silnika spalinowego z uwzględnieniem zmian własności oleju silnikowego
W pracy przedstawiono nową metodę prognozowania trwałości układu tłokpierścienie- cylinder (TPC) silnika spalinowego w oparciu o obserwowane zmiany własności fizykochemicznych eksploatowanego oleju silnikowego. W zaproponowanej metodzie do oceny trwałości tulei cylindrowych silnika wykorzystuje się informacje pochodzące z badań eksploatowanego w silniku oleju. Przebieg zmian zaproponowanego wskaźnika intensywności zmian lepkości kinematycznej oleju w temperaturze 1000C - CV100 pozwala oszacować trwałość skojarzenia TPC silnika spalinowego. Uzyskaną wartość trwałości pozytywnie zweryfikowano z wykorzystaniem metody prognostycznej związanej z kryterium technicznym opartym na ocenie intensywności zużycia.
The paper presents a New metod of forecasting the durability of piston-ringscylinder (PRC) liner assembly of the internal combustion engine on the basis of observed changes of physical and chemical properties of engine oil. In the proposed method, for the evaluation of durability of engine cylinders information gathered form engine oil is used. Course of changes of the proposed index of change intensity of kinematic viscosity At the temperature of 1000C - CV100 allows for evaluation of the durability of PRC assembly of an IC engine. Obtained value was positively verified using forecasting method related to the technical criteria based on the assessment of the wear intensity.