Tytuł pozycji:
Analiza statyczna konstrukcji nawierzchni drogowej za pomocą MES i programu ABAQUS
W pracy zastosowano MES (model trójwymiarowy) do analizy statycznej konstrukcji podatnej nawierzchni drogowej w postaci układu warstw sprężystych o skończonej szerokości i nieograniczonego podłoża sprężystego, obciążonego równomiernie na powierzchni kołowej odzwierciedlającej oddziaływanie koła (w dwóch miejscach w stosunku do krawędzi jezdni) pojazdu ciężarowego o standardowym nacisku dopuszczalnym na oś. W odniesieniu do obszaru prostopadłościennego modelowanego elementami skończonymi, wyciętego z nawierzchni drogi założono warunki brzegowe, odzwierciedlające skończoną szerokość nawierzchni oraz oddziaływanie (w postaci reakcji) pozostałych odcinków drogi i położonego poniżej podłoża gruntowego
In the paper FEM (3D model) was applied to the static analysis of the flexible pavement structure of road composed with the elastic construction layers of finite width and infinite elastic soil subgrade, charged on the circular upper surface by uniform load resulting from the contact of standard single wheel (in two places in relation to edge of road) of truck with admissible pressure on the axis. To the cuboid domain cut from the pavement, modeled by finite elements, the boundary conditions were assumed with the influence of finite width of road and the remaining pavement and soil base as well.