Tytuł pozycji:
Układ energetyczny z kotłem fluidalnym jako alternatywa dla współczesnych rozwiązań siłowni gazowców
W referacie omówiono genezę i rozwój układów napędowych statków do przewozu skroplonych gazów. Jednym z ważniejszych problemów eksploatacyjnych wpływających na koszty transportu gazu naturalnego w postaci skroplonej jest jego częściowe odparowywanie. Możliwe jest wykorzystanie odparowującego gazu do napędu statku lub też jego ponowne skraplanie co minimalizuje straty. Z tego względu główny akcent położono na układy napędowe statków do prze-wozu skroplonego gazu naturalnego. Pokazano wyniki analizy porównawczej sprawności energetycznych wybranych układów napędowych. Przedstawiono układ energetyczny z kotłem fluidalnym na węgiel, który może być brany pod uwagę w warunkach ograniczonego dostępu do paliwa produkowanego z ropy naftowej jako jedno z rozwiązań alternatywnych.
This paper outlines the genesis and developments of propulsion systems of ships for carrying liquidized gases. One of the most exploitation problems with effect on transportation costs of natural gas in liquid form is its partially vaporization. It is possible to use the boiled gas for ship propulsion or its reliquidation what minimize the loses. With respect on this, main accent are put on ship propulsion system for carrying liquid natural gas. Results of comparative analysis of power efficiency of chosen ship propulsion systems have been shown. The power system with coal fluidized bed boiler as an alternative solution, which can be taken in to accounts in limited approach to fuel produced from crude oil are shown.