Tytuł pozycji:
Wpływ zatapiania uszkodzonych przedziałów okrętowych na bezpieczeństwo okrętu
Każde uszkodzenie poszycia kadłuba okrętowego wywołuje określone skutki w postaci zalania wodą jednego lub kilku przedziałów wodoszczelnych, i tym samym powoduje zmiany stateczności i położenia okrętu. Określenie tych zmian stanowi sedno obliczeń niezatapialnościowych wiążących się z eksploatacją okrętu uszkodzonego. W referacie przedstawiono metodykę obliczeń wysokości metacentrycznej oraz położenia okrętu podczas zalewania uszkodzonego przedziału. Zaprezentowano opracowany program komputerowy do symulacji zatapiania uszkodzonych przedziałów.
The each damage of a ship’s body causes flooding to compartments and changes stability parameters and a ship position. The knowledge of stability parameters is very important for the commanding officer making decisions while fighting for unsinkability and survival of the ship. The paper presents computational method which was designed to provide information about possibility of calculation stability parameters. On the basic of the built computer program, a simulation of the flooding process of damaged compartments ship’s type 888 was shown.