Tytuł pozycji:
Uwarunkowania poprawy konkurencyjności intermodalnych przewozów kontenerowych
Udział przewozów kombinowanych w przewozie towarów ogółem jest niewspółmiernie niski w stosunku do różnorodnych potrzeb o charakterze gospodarczym i społecznym. Ograniczenia wzrostu tego rodzaju przewozów postrzegane są przede wszystkim w dwóch aspektach: kosztowym i czasowym. W dyskusji dominuje aspekt kosztowy, związany zarówno z kosztami dostępu do infrastruktury oraz stawkami przewozowymi, jak i rozliczaniem kosztów zewnętrznych. Aspekt czasowy wiązany jest głównie z potrzebą zapewnienia deklarowanego poziomu obsługi, postrzeganego przede wszystkim jako szybkość i punktualność przewozu. Oba aspekty wykonywania przewozów kombinowanych zostały przeanalizowane na wybranych przykładach. Wyniki wskazują na dominację aspektu czasowego, na który warto zwrócić większą uwagę.
Combined transport has incommensurately low share in the total transport to various economical and social needs. Limitations of its growths are perceived first of all as related to cost and time. The cost aspect is considered as the dominant one, combined with cots of I the access to infrastructure, transport tariffs, as well as accounting of external costs. The| time factor is mainly combined with a need I of meeting the declared service level, chiefly perceived as speed and punctuality. In the paper both aspects of executing the combined transport operations have been analysed. The results point to a domination of the time aspect, which thus requires a special attention.