Tytuł pozycji:
Research of influence of the tyres on steerability of car applying RSV experimental tests
In this paper the results of experimental tests of van type of car equipped with three sets of tyre according to Research Safety Vehicle) (RSV) specifications is presented. The main results were obtained on the basis of RSV returnability performance test but steady state circular test and steering wheel input test has been also taken into consideration. In conclusions the results were evaluated from point of view of estimation the tyres properties.
W pracy przedstawiono metodykę oceny wpływu opon na kierowalność samochodu. Podczas badań wykonano eksperymentalne próby stosowane dla tzw. samochodu bezpiecznego (RSV), tzn. badanie reakcji na skokowe wymuszenie obrotem kierownicy i badanie zdolności samoczynnego powrotu do jazdy na wprost. Badano samochód FORD Transit na trzech zestawach opon. W pierwszy z nich, o wymiarach 195R14C, samochód jest wyposażony standardowo. Dwa następne, o wymiarach 185R14C, różniły się konstrukcją bieżnika i rodzajem mieszanki. Przedstawiono wyniki badań samoczynnego powrotu do jazdy na wprost. Na ich podstawie nie stwierdzono zasadniczego wpływu zastosowanych opon na rozpatrywane właściwości samochodu. Potwierdziły to także wyniki innych prób opisanych w pracy.