Tytuł pozycji:
Prediction of IC engine power system durability with the use of ring pack model
The paper presents the new method of engine life prediction, which bases on the results of wear measurements taken on an investigated engine and simulations carried out with the use of the analytical model of ring pack of the engine. In the contrary to traditional methods the proposed method does not require the prior knowledge of the limit wear value, which is essential for the prediction, however its reliable establishing for new engines is difficult. In the presented method its value is determined with the use of the ring pack model. The example of durability calculation for an automotive diesel engine is also presented.
W artykule przedstawiono nową metodę prognozowania trwałości silnika, wykorzystującą wyniki pomiarów zużycia elementów układu tłokpierścienie-cylinder oraz wyniki badań symulacyjnych modelu uszczelnienia TPC silnika. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, proponowana metoda nie wymaga wyprzedzającej znajomości zużycia granicznego, która jest kluczowa dla dokładności prognozy, a której wiarygodne określenie dla nowych konstrukcji jest trudne. W prezentowanej metodzie wartość zużycia granicznego wyznaczana jest z wykorzystaniem modelu uszczelnienia TPC. W artykule przedstawiono przykład wykorzystania metody do prognozowania trwałości samochodowego silnika o zapłonie samoczynnym.