Tytuł pozycji:
The method used to determine optimal parameters of traction vehicles with various types of start-up
The method used to determine optimal parameters of DC traction vehicle with resistor start-up and impulse start-up with or without energy recuperation is presented. Unitary traction energy consumption in relation to train car mass was taken as a criterion function. Train passage is reduced to an optimisation task in which train running parameters are taken as decision variables and then the following traction vehicle parameters: vehicle power and maximum speed, saturation degree and magnetic excitation, start-up current intensity and then - train car mass were added. Far this purpose, a model of traction vehicle, in which traction characteristics are described depending on the above mentioned parameters, was added. The optimisation was made by means of standard gradientless procedure. It was revealed that optimal parameters of traction vehicles do not depend on the type of start-up.
Przedstawiono metodę wyznaczania optymalnych parametrów pojazdu trakcyjnego prądu stałego z rozruchem rezystorowym oraz rozruchem impulsowym z odzyskiem i bez odzysku energii. Jako funkcjękryterialną przyjęto jednostkowe zużycie energii trakcyjnej odniesione do masy wagonów. Przejazd pociągu sprowadzono do zadania optymalizacji, w którym jako zmienne decyzyjne przyjęto parametry jazdy pociągu, a następnie dołączono do nich następujące parametry pojazdu trakcyjnego: moc i prędkość maksymalną pojazdu, stopień nasycenia i wzbudzenia magnetycznego, prąd rozruchu i kolejno masę wagonów. W tym celu program jazdy uzupełniono modelem pojazdu trakcyjnego, w którym charakterystyki trakcyjne opisano w zależności od wymienionych parametrów. Optymalizacji dokonano za pomocą standardowej procedury bezgradientowej. Wykazano, że optymalne parametry pojazdu trakcyjnego nie zależą od typu rozruchu.