Tytuł pozycji:
Selected problems of LNG gas carrier hydrodynamic model development and calibration
This contribution presents details of the ship manoeuvring simulation product used for tuning and running a hydrodynamie model of LNG carrier for real- and fast-time simulation research aimed at the nautical design of LNG off shore terminals in Poland. The input data for the model identification comes from the very detailed shipyard documentation of a quite identical ship including i.a. sea manoeuvring trials for ballast conditions in even keel conditions. The ballast draft is only 2m less than draft of the first fully laden ship as required in the analysis. Some comparisons of the ballasted ship manoeuvring mathematical model prediction with the real ship data are demonstrated together with selected identification data of the model parameters. To reach the final loaded ship specification, the mathematical model was subject to a special scaling (extrapolation) procedure, some results of which are also included in the paper.
Praca przedstawia szczegóły zastosowanego matematycznego modelu manewrowania statku i aplikacji komputerowej do symulacji ruchu gazowców w planowanych polskich terminalach rozładunkowych LNG. Dane o charakterystykach manewrowych i geometrycznych jednostek, włączając niektóre badania modeli fizycznych na basenach modelowych, pochodzą z bardzo obszernej dokumentacji stoczniowej podobnych istniejących statków.