Tytuł pozycji:
Połączone stanowisko badawcze wirnikowych sprężarek, turbin oraz komór spalania - weryfikacja metody z wykorzystaniem modelowania i symulacji
Przedstawiono wyniki eksperymentów symulacyjnych mających na celu sprawdzenie merytorycznej poprawności oraz praktycznej przydatności pomysłu na połączone stanowisko badawcze, opublikowanego w kwartalniku Prace Instytutu Lotnicrwa 1995 nr 2(141). W eksperymentach wykorzystano cyfrowy model jednoprzepływowego, jednowirnikowego turbinowego silnika odrzutowego typu SO-3 z niezbędnymi modyfikacjami i uzupełnieniami. Miały one na celu umożliwienie symulowanego sterowania zmianą pola powierzchni przekroju krytycznego dyszy oraz ingerencję w bilans mocy zespołu turbina-sprężarka, co pozwoliło na przeprowadzenie eksperymentów mających na celu zbadanie procesów tzw. termicznego dławienia przepływu czynnika w kanale silnika, przy użyciu dołączanego do wirnika zewnętrznego silnika lub hamulca. Wyniki eksperymentów potwierdziły przewidywania autora pomysłu.
Simulation experiments, veryfying scientific corectness and practical utility of combined test stand concept - as published in Quarterly "Prace Instytutu Lotnictwa", nr 2 (141), 1995 - are reported in this paper. In thise experiments, digital model of single flow single rotor turbine jet engine SO-3 was applied, together with necessary modyfications and supplements. Their aim was to make possible simulated control of nozzle critical area variation and interference into power balance of turbine-compressor assembly. It allowed to carry out experiments to study processes of media flow thermal chocking in the engine channel, with the help of annexed external engine or brake. The experiments results confirmed this concept author predictions.