Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zależność natężenia wypływu oleju z łożysk wału od parametrów szczeliny między czopem, a panwią łożyska

Tytuł:
Zależność natężenia wypływu oleju z łożysk wału od parametrów szczeliny między czopem, a panwią łożyska
Autorzy:
Iskra, A.
Data publikacji:
1999
Słowa kluczowe:
film olejowy
gładź cylindrowa silnika spalinowego
pierścień zgarniający
przerwanie ciągłości filmu olejowego
wypływ oleju smarującego gładź cylindra
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Analizując parametry filmu olejowego na gładzi cylindrowej silnika spalinowego zakłada się, że o grubości filmu olejowego między pierścieniami uszczelniającymi i gładzią cylindra decyduje skuteczność działania pierścienia zgarniającego. Okazuje się, że w pewnych przypadkach na grubość filmu olejowego między pierścieniami uszczelniającymi i gładzią cylindra w sposób zasadniczy może wpływać strumień oleju wypływającego z łożysk wału korbowego. We współczesnym silniku ubytek oleju z gładzi cylindra może być uzupełniany jedynie poprzez strumień oleju opuszczającego łożysko, zatem jeśli - np. w wyniku zbyt ciasnego pasowania - strumień ten jest za mało intensywny może dochodzić do przerwania ciągłości filmu olejowego na gładzi oraz bardzo dużych strat tarcia w grupie tłokowo-cylindrowej. W artykule przedstawiono symulacje wpływu różnych wartości konstrukcyjnego luzu łożyskowego na parametry natężenia wypływu oleju smarującego gładź cylindra. Ponieważ na strumień oleju wypływającego z łożyska wpływa nie tylko wartość konstrukcyjnego luzu łożyskowego ale również trajektoria osi czopa w panwi, w opracowaniu zostanie przedstawiony wpływ zwichrowania osi czopa na rozkład ciśnienia w filmie olejowym wzdłuż obwodu łożyska. Rozkład tego ciśnienia warunkuje intensywność smarowania gładzi cylindra.
The lubricating oil film thickness between compression rings and cylinder bore depends, among others, on the oil stream flowing out from the crankshaft bearings. In a modern combustion engine an oil loss from the cylinder surface can be made up only by a stream of oil flowing out from a bearing. Therefore, if this stream is not appropriately intensive, for in-stance as a result of too close fit, a break of oil film on cylinder surface can occur and eventually high friction loss in the piston - cylinder group can happen. This paper presents a simulation of an effect of bearing design clearance on flow intensity of the bore lubricating oil. Because not only the value of bearing design clearance but also the trajectory of journal axis in a bush affects the oil stream flowing out from a bearing, the study presents also the influece of journal axis twist on the distribution of oil film pressure along the bearing circumference. The intensity of cylinder surface lubrication depends on the distribution of this pressure.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies