Tytuł pozycji:
Światowe doświadczenia w budowie tuneli w skałach zwięzłych
Od wieków ludzkość stara się poprawić standard życia usprawniając głównie transport. Ponad dwa tysiące lat przed Chrystusem Babilończycy zbudowali tunel - przejście podziemne - pod rzeką Eufrat. Obecnie liczba i sumaryczna długość tuneli wybudowanych na świecie jest chyba nie do policzenia . Na początku XXI wieku Japonia posiada 240 tuneli kolejowych dłuższych niż 2000 m, o łącznej ich długości przekraczającej 1100 km, w tym najdłuższy podmorski tunel świata - Seikan (53,85 km). Włochy zbudowały ponad 780 tuneli dłuższych niż 500 m, a łączna ich długość przekracza 880 km. Plany budowy nowych tuneli w świecie są imponujące i dotyczą również tak śmiałych projektów jak połączenia tunelowe pomiędzy kontynentami i lądami: Afryką i Europą, Azją i Ameryką, Japonią i Koreą czy Chinami i Tajwanem. W Szwajcarii rozpoczęto realizacje projektu budowy nowej generacji podziemnego systemu komunikacji zwanego "Swissmetro", które pociągami magnetycznymi poruszającymi się w częściowo "spróżniowanych" tunelach z prędkością ponad 500 km/godz., połączą najważniejsze miasta tego kraju. Najwyższy czas rozpocząć budowę tuneli w Polsce. W tym temacie jesteśmy - niestety - bardzo opóźnieni.
Since ages Human try to improve their standard of life, especially in introducing better solution in transportation systems. Over two thousand year BC Babylonians have built pedestrian tunnel under the Eufrat river. Now the total world’s number of communications tunnel is rather impossible to account. At the beginning of the XXI centuries Japan has over 1100 km railway tunnels (240 units) of the length greater than 2000 m including the world's longest undersea tunnel Seikan (53,85 km). Italy have built over 880 km road tunnels of the length greater than 500 m. The total length of the planned tunnels is magnificent including the project of connection between continents like: Africa and Europe, Asia and America, Japan and Korea. In Switzerland a new generation of underground transport system (Swissmetro) is planned with the magnetic train reached the speed of over 500 km/h. It is the highest time to begin construction of tunnels in Poland. In this - we are really very late.